ДНЗ № 51 "Барвінок"

rainbow

Адаптація… Що робити?

Настає той час в житті кожної дитини, коли вона переступає поріг дитячого садка. Адже, відповідно до ст..4 Закону України «Про дошкільну освіту», дошкільна освіта є обов’язково. Складовою безперервної освіти в Україні.

Адаптація – це пристосування організму до нової ситуації, а для дитини дитячий садок, поза сумнівом, є новим, ще невідомим простором, із новим оточенням і стосунками. Адаптація (з лат. «пристосування») – процес призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному, соціальному, психологічному. Адаптація – активне засвоєння прийнятих у суспільстві норм і оволодіння відповідними формами спілкування й діяльності.

Чи у всіх дітей однакова поведінка при вступі в садок? Ні. Одні діти впевнені, вибирають гру, йдуть на контакт із дітьми й дорослими, інші – менш упевнені, більше спостерігають, деякі – виявляють негативізм, небажання йти в групу, відхиляють усі пропозиції, бояться відійти від батьків, голосно плачуть.

Причини такої поведінки різні: це і відсутність режиму вдома, й невміння гратися, й не сформованість навичок самообслуговування. Однак основна причина – недостатній досвід спілкування з однолітками та дорослими.

Процес пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить індивідуально. Середній строк адаптації дітей раннього віку – 7-15 днів, молодшого дошкільного віку – 2-3 тижні, старшого дошкільного віку – 1 місяць.виникнення у дитини стійкого «адаптаційного синдрому» свідчить про її неготовність до виходу із сім’ї.

Виокремлюють такі ступені адаптації:

· Легкий – поведінка дитини нормалізується (протягом 10 – 15 днів) – фізіологічна, природна адаптація;

· Середній (протягом 15 – 30 днів) – дитина худне, хворіє, але не важко, без ускладнень;

· Важкий (триває від 2 місяців і більше) – патологічна адаптація.

Виходячи з цього, виокремлюють три групи дітей за характером пристосування до нових умов життя.

Перша група – ті, для кого процес адаптації легкий і безболісний. Такі діти комунікабельні, самостійні, спілкування батьків із ними доброзичливе.

Друга група – малюки, котрі адаптуються повільніше і важче. Поведінка нестала. Зацікавлення грою змінюється байдужістю, вередуванням. Малятам бракує довіри у ставленні до вихователів, інших дітей навички гри та спілкування розвинені недостатньо. Діти малоініціативні, менш самостіні, дещо можуть робити самі але здебільшого залежать від дорослого. З боку батьків простежується нестабільність у спілкуванні: доброзичливі, привітні звертання змінюються криком, погрозами або збільшенням вимог.

Третя група – діти, які важко пристосовуються до нового оточення. Вони зазвичай несамостійні, швидко втомлюються, ігрові навички не сформовані. У досвіді таких дітей – прояви авторитарності, жорстокості (чи навпаки – зайвої поступливості) з боку дорослих, що спричиняє страх, недовіру до вихователя або повне ігнорування його та інших дітей. Сон і апетит погані або зовсім відсутні. Діти часто хворіють, що ще більше вповільнює звикання до нового оточення й до нових вимог.

Щоб процес адаптації не затягувався, необхідно:

· Давати позитивні настановлення, підтримувати бажання дитини йти в садок;

· Дитина має відчувати повне розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає;

· У перші дні – короткочасне перебування у групі – 1-2 години;

· Наблизити домашній режим до садкового;

· Утримуватися від шумних масових вистав, або зменшити емоційне навантаження;

· Навчати навичок самообслуговування (одягання, умивання, складання іграшок).

Головною педагогічною умовою успішної адаптації дитини до дитячого садочка є єдність вимог до малюка в сім’ї та дитсадка. Правильна поведінка рідних у період адаптації дуже важлива, педагоги повинні надати рекомендації батькам:

· Дитині потрібно говорити, що вона вже доросла;

· Не залишати дитину на цілий день у групі;

· Гуляти на майданчику після відвідування садка;

· Давати із собою улюблені іграшки;

· Повідомляти вихователя про особливі звички дитини;

· Придумати ритуал «прощання» й обіграти його вдома;

· Зустрічати дитину з посмішкою;

· Розповідати якомога більше позитивного про садок;

· Підтримувати самостійність дитини вдома.

 

 

Чи готова ваша дитина до вступу в ДНЗ?

 

Опитувальник для батьків

 

   Шановні батьки!

   Ми чекаємо вашу дитину в дитячому садку і щиро прагнемо, щоб кожен день перебування у нашому колективі приносив їй радість і задоволення, нові знання та вміння.

  З метою вдосконалення роботи ДНЗ щодо супроводу дітей адаптаційного періоду та профілактики дезадаптації дитини, дайте відповіді на такі запитання:

 

 

ОПИТУВАЛЬНИК

 

1. Який настрій переважає у дитини останнім часом удома? 

   *Бадьорий, урівноважений - 3бали;

   *нестійкий - 2бали;

   *пригнічений -1бал.

 2. Як малюк засинає?

   *Швидко,спокійно (до 10хвилин) - 3бали;

   *довго не засинає - 2бали;

   *неспокійно - 1бал.

 3. Чи використовуєте ви додотковий вплив, щоб приспати дитину (заколисування, читання казок, масаж, колискові тощо)?

   *так -1бал;

   *ні - 3бали.

 4. Яка тривалість денного сну?

   *2години - 3бали;

   *1година - 1бал.

 5.Який апетит у вашої дитини?

   *Гарний - 4бали;

   *вибірковий - 3бали;

   *нестійкий - 2бали;

   *поганий - 1бал.

 6. Як ставиться ваша дитина до висаджування на горщик?

   *Позитивно - 3бали;

 *негативно - 1бал.

 7. Чи проситься ваша дитина на горщик?

   *Так -3бали;

   * ні - 2бали;

  *іноді - 1бал.

 8. Чи є у вашої дитини "погані" звички?

   *Смокче соску або палець, розгойдується (вказати інше) - 1бал;

   *немає -3бали.

 9.Чи цікавиться дитина іграшками, побутовими предметами?

   *Так -3бали;

   *іноді -2бали;

   *ні -1бал

 10. Чи проявляє дитина інтерес до дій дорослих?

   *Так -3бали;

   *іноді -2бали;

   *ні - 1бал.

 11. Як ваша дитина грається?

   *Уміє гратися самостійно -3бали;

   *не завжди -2бали;

   *не грається на одинці -1бал.

12.Які стосунки в дитини з дорослими?

    *Легко іде на контакт -3бали;

    *вибірково -2бали;

    *важко -1бал;

 13. Які стосунки у вашого малюка з дітьми?

    *Легко іде на контакт -3бали;

    *вібірково - 2бали;

    *важко -1бал.

 14. Як ставиться до занять: уважна, посидюча, активна?

    *Так -3бали;

    *не завжди -2бали;

    *ні -1бал.

 15. Чи впевнена  дитина у собі?

   *Так -3бали;

    *не завжди -2бали;

    *ні -1бал.

16.Чи є в дитини досвід розлуки з близькими?

    *Переносить розлуку легко -3бали;

   *важко -1бал.

17. Чи є в дитини прихильність до кого-небудь із дорослих?

    *Так -3бали;

    *ні -3бали.

 

 

Підрахувавши кількість позитивних відповідей, можна зробити прогноз адаптації малюка до умов ДНЗ:

 * дитина готова до вступу в ДНЗ - 55-40 балів;

 * умовно готова - 39-24 бали;

 * неготова - 23-16 балів.

 

 

Одним з кроків адаптації дитини до життя в дорослому середовищі тай до життя в «мініатюрі» дорослого середовища – в дитячому садочку – є привчання дитини до щоденних ритуалів: вмивання, одягання, зарядки, їжі тощо.

Зазвичай відбувається це шляхом несвідомого наслідування дитиною прикладу дорослого. Дитина побачила і повторила. Однак не все вдається дитині повторити одразу. Є дії, які не під силу малюкові. Ось, наприклад, чищення зубів. Дорослий робить це швидко, енергійно, зазвичай на ходу і, що найголовніше, автоматично. Це стало звичкою для дорослого, яка не потребує нагадування про себе. Для маленької ж дитини потрібно повільно все показати, допомогти їй це зробити і на перших порах щоразу нагадувати: «Йдемо чистити зубки!»

Для одних дітлахів такі щоденні ритуали даються легко і без проблем. Іншим, на противагу, ніяк не вдається опанувати цю «дорослу замороку». Ітут вже після двадцять п’ятого нагадування дитині, яка ніби вперше про це чує, дорослий починає «закіпати». «Скільки разів тобі показувати!», «Ну, що це за дитина!», «Звідки в тебе ростуть руки!», «Скільки можна!».

«Ой, ой, ой!» – каже психолог. Стоп! А що це ми такими словами робимо? Ніби то хочемо допомогти, навчити, а на справді – ……..

Так от, для того, щоб попередити всі ці маленькі –великі негаразди щоденного життя малюка, рекомендуємо батькам спробувати привчати своїх чад до ритуалів за допомогою віршиків – помічників.

Как правильно чистить зубы

Чистим, чистим зубы,

Чистим их старательно,

Вечером и утром

Чистим обязательно.

Щеткой вверх и вниз

Водим очень тщательно,

Чистим, чистим зубы,

Чистим обязательно!

Надо, надо умываться!

Я утром не жалею

Ни мыла, ни воды,

Пусть ушки, нос и щечки

Блестят от чистоты.

О вкусной и здоровой пище

Идем обедать, братцы,

Пора обедать нам, ведь правильно питаться

Всем нужно малышам!

А мы едим морковку,

Капусту, огурцы,

И гречку, и перловку –

Мы просто молодцы!

Мы любим мандарины,

Орехи и цукат,

Бананы, апельсины,

Клубнику, виноград!

Віршики – помічники будуть значно ефективнішими, якщо на перших порах ви разом з дитиною будите виконувати певні дії в ритм з віршем. Згодом вам просто треба буде повторювати рядки вірша без дій, а потім дитина сама почне і віршик розповідати і з радістю виконувати щоденний ритуал.