Організація харчування

Організація харчування

Значення вітамінів для розвитку дітей

Однією з причин погіршення стану здоров'я дитини є дефіцит вітамінів.

Повноцінне харчування має неабияке значення для нормального фізичного та розумового розвитку дитини. Організм, що росте, потребує велику кількість поживних вітамінів (білків, жирів, вуглеводів), які надходять переважно з продуктів харчування. Поряд з цим, процеси обміну речовин в організмі дитини відбувається за участі біологічно активних сполук - вітамінів та мікроелементів. В організмі людини вітаміни беруть участь у процесах обміну речовин. Мікроелементи покращують засвоєння вітамінів та регулюють обмін речовин. Для дитячого організму в період інтенсивного росту абсолютно необхідними є кальцій, фосфор та магній.

Потреба у вітамінах залежить від віку, фізичного навантаження і стану здоров'я дитини. Основні групи ризику з дефіциту вітамінів складають діти у віці: 3-х років; від 5 до 7 років; 11 — 15 років.

Якщо говорити про наслідки дефіциту вітамінів у дітей, то вони можуть бути такими:

  • погіршення самопочуття;
  • зниження розумової і фізичної працездатності;
  • порушення функціонування імунної системи (зниження опірності до інфекцій);
  • уповільнення темпів фізичного і психологічного розвитку;
  • схильність до розвитку різних патологічних і хронічних станів.

Варто зазначити, що більшість вітамінів не синтезуються в організмі (крім вітаміну К та біотину), або синтезуються у недостатній кількості (вітаміни В1, В2, В6), тому повинні надходити з їжею.

Раціон харчування дитини обов'язково повинен містити молочні продукти джерело вітамінів та кальцію), м'ясо, рибу (джерело фосфору, кальцію), хліб, іноді крупи (джерело вітамінів групи В), фрукти (А, бета-каротин, С, Е)рослинні та тваринні жири (Е, С, А). Треба знати, що вживання овочів та фруктів з теплиць, кулінарна обробка продуктів, тривале зберігання значно зменшують вміст вітамінів у продуктах.

Дефіцит вітамінів, пов'язаний з недостатнім їх надходженням в організм з їжею, порушенням їх синтезу в організмі, або порушенням засвоєння, приводить до вітамінної недостатності - гіповітамінозу. Основними ознаками гіповітамінозу є: дратівливість, порушення сну, швидка втомлюваність, анемія, відставання у рості та розвитку, зниження пам'яті, часті інфекційні захворювання.

Крайній ступінь недостатності вітамінів в організмі, який проявляється вираженими порушеннями обміну речовин і функціонуванням органів та тканин, специфічними для кожного вітаміну називається авітамінозом (цинга - авітаміноз С, рахіт — авітаміноз Д).

У дітей дошкільного і шкільного віку забезпечення вітамінами залежить від збалансованого раціону харчування.

Так, відомо, що вміст вітамінів у продуктах рослинного походження у зимовий і весняний час значно знижується. У літній і осінній періоди, навпаки, перевага надається природнім, екологічно чистим продуктам (свіжим фруктам, овочам і ягодам, а також сокам).

Курс вітамінопрофілактики варто розпочати у наступних випадках: у осінньо-зимовий та весняний періоди (з жовтня до травня), у період інтенсивних емоційних або фізичних навантажень (зміни середовища, у стресових ситуаціях), після тривалого прийому ліків (антибіотиків), під час дотримання дієти (у тому числі лікувальної).

Вітамінні препарати необхідно обирати відповідно до віку дитини: дітям від 2 до 4 років — жувальні таблетки (вітамінно-мінеральні комплекси), старшим 4 років - таблетки та капсули. Для дітей старшого віку, бажано щоб препарат містив вітаміни А, Е, С, кальцій, йод та селен. Дітям, які мають схильність до алергічних реакцій краще обирати препарати, що не містять барвників, а дітям з цукровим діабетом - без цукру.

Приймати вітаміни краще під час або одразу після їжі, переважно вранці.

Необхідно обов'язково проконсультуватися з педіатром стосовно вибору вітамінного препарату та тривалості курсу вітамінопрофілактики.

Призначати препарати повинен лише кваліфікований лікар.

Сумлінно виконуйте всі призначення педіатра, пам'ятайте, що самолікування може зашкодити дитині

 

 

Користь каші для дитини

      Для повноцінного харчування необхідні різні каші. І це стосується не лише дорослих, а й дітей. Яку саме кашу вибрати залежить від смаку вашої  дитини. Одні люблять гречану кашу, іншим до душі пшоняна, а деякі обожнюють манну. Для дітей також  дуже корисна рисова каша, особливо приготована на молоці  із сухофруктами.

    В даний час каші стають повсякденним блюдом на нашому столі. Для того, щоб вони були смачними, крупу потрібно перебрати і промити. При перебиранні, наприклад, пшона його розсипають тонким шаром.Беруть паличку, обмотують кінчик ватою і злегка змочують, щоб до неї приставали знаходяться в крупі сторонні вкраплення. Рис, пшоно і перлову крупу краще мити спочатку теплою водою (40-50 °), а потім гарячою (60-70 °), ячну - тільки трохи теплою. Манну, дрібну полтавську крупу і "Геркулес" не промивають. Для приготування розсипчастої гречаної і пшоняної каші крупу трохи підсмажують. Крупи перед готуванням краще замочувати на кілька годин або навіть на ніч, щоб скоротити час приготування каші. Чим менше крупа піддається тепловій обробці, тим більше корисних речовин у ній зберігається.

Трапляється так, що дитина відмовляється їсти каші. Як же бути в цьому випадку? Головне – це не змушувати дитину, інакше він може просто зненавидіти каші. Найоптимальніший варіант – це пропонувати своєму чаду різні каші, що б він вибрав ту, яка припаде йому до душі.

Про користь каші

    Основні переваги каш в тому, що після теплової обробки міститься в крупах білок добре засвоюється організмом. Крім того, в крупах міститься багато вуглеводів. Все це робить їх гарним джерелом енергії для організму.

Дуже добре вранці привчити себе і дитину їсти вівсянку. У ній містяться вітаміни B, PP та C, фосфор, а також інші мікроелементи, білки і вуглеводи . Завдяки великій кількості клітковини, ця каша дуже корисна для шлунка і кишечника. Але будьте уважні, через вміст глютену її не можна вживати зовсім маленьким дітям, у яких спостерігаються схильності до алергії.

Також дуже корисною є перлова каша. У ній міститься безліч вітамінів групи В, а також клітковина, вуглеводи і білки. Така каша дуже корисна і доводиться до смаку багатьом дітям. От тільки її недолік в тому, що вона не живильна. Отже, перлову кашу в якості основного блюда дитині давати не варто.

Також  існують ще манна, пшенична та пшоняна каші. Манна каша- це дрібно перемелена пшениця. Вона є дуже поживною та багато дітей її просто обожнюють. Пшенична каша – це, практично, та ж манка, але більшого помелу. Що ж стосується пшоняної каші, то це зерна проса, які містять в собі безліч поживних речовин.

 

ПРАВИЛЬНО ХАРЧУВАТИСЯ – НОРМА  ДЛЯ МАЛЯТ

Це тільки здається, що тема здорового харчування – не психологічна й стосується лише лікарів й дієтологів. Насправді те, як і чим харчується дитина, дуже психологічна. Отже, що саме впливає на характер і структуру харчування наших дітей?

· Насамперед, культура харчування родини. Скажімо, якщо вдома прийнято харчуватися напівфабрикатами, їсти нерегулярно, постійно вживати в їжу газовані напої, чіпси, сухарики, шоколадні батончики, то дитина із стовідсотковою часткою ймовірності вибиратиме ту саму їжу. Логіка цього явища проста: мої улюблені й шановані мною люди це їдять і постійно дають те саме й мені. Отже, правильні й корисні. Через якийсь час відбувається звикання до раціону, у малюка виникає харчовий стереотип.

· У деяких родинах дитина харчується не так, як батьки, і в неї є «дитячий стіл», у меню якого – винятково корисні й гарні продукти. Але це не заважає малятам бачити те, як харчуються дорослі, й отримувати неправильний приклад. Подорослішавши, дитина напевно дотримуватиметься того меню, якому віддавали перевагу її батьки.

· Переїдання – ще одна проблема дитячого харчування. «Їж, дитинко, ти така худенька!» - полюбляють говорити мами й бабусі, немов не помічаючи вагу й фізичну форму свого мазунчика. Відсутність правильних фізичних навантажень, неконтрольована харчова поведінка дитини призводять до серйозних проблем зі здоров’ям. Згодом у малюка виникає харчова залежність, що загрожує перетворитися на серйозніші проблеми

Як вибрати корисні напої для дитини

Те що діти п’ють багато рідини, нікого не дивує. Ще б пак, адже вони  так багато рухаються! Тому батьки завжди мають вирішувати, чим напоїти дитину. Наше завдання – не просто втамувати, але й дати малюкові можливість заповнити втрату живильних речовин в організмі. І якщо раніше було прийнято варити киселі й компоти, давати какао й каву з молоком, віджимати свіжі соки, то сьогодні батьки пропонують соки з пакетів, лимонади й навіть енергетичні напої. Спостерігаючи за американськими дітьми, педіатри дійшли висновку, що споживання енергетичних і так званих «спортивних» напоїв найімовірніше призводить до  ожиріння.

Найкраще втамувати спрагу дитина може саме водою. Тому витратьте час на вивчення ринку й знайдіть таку воду, у якій не містилися б консерванти, але було достатньо мікроелементів для вашої дитини. А якщо ви прагнете, щоб малюк отримав потрібні вітаміни, варіть свіжі компоти морси і киселі. Однак не захоплюйтеся  додаванням цукру.

Купіть соковичавницю й балуйте дитину свіжим соком. Чи слід давати дитині чай і каву? Чай також містить необхідні зростаючому організму речовини, а кава або какао з молоком здавна є складовими дитячого меню.

 

Отрута в яскравій упаковці

 

Прилавки базарівкомерційних лотків і навіть продовольчих магазинів заполонили всілякі шоколадки, кекси та льодяники імпортного виробництва.

І хоча перша хвиля ажіотажу навколо закордонної продукції потроху спала, люди часом таки спала люди часом спокушаються барвистою обгорткою. А от до обгортки, перш ніж відкрити гаманець, варто придивитися уважніше.

Річ у тім, що на наш ринок потрапляє 80% продукції харчування так званої третьої категорії, тобто призначеної для вивозу у країні, що розвиваються.

Ці консерви, напої, кондитерські та кулінарні вироби  заборонені для реалізації в країнах – членах  Організації економічного співробітництва і розвитку, оскільки містять шкідливі для здоров’я людей емульгатори. Так емульгатори, як правило, позначаються на упаковках певними знаками, за якими обізнані іноземці відрізняють їстівний продукт від «умовно їстівного».

Таблицю цих знаків пропонуємо до уваги наших читачів і наполегливо радимо: якщо ви прочитаєте на упаковці придбаної шоколадки чи кексу  літеру «Е» з числом-поверніть товар продавцеві. Якщо вказаних у списку знаків немає – можете пригостити дитину. Але найкраще все-таки довіряти продукції власної країни, бо українські підприємства складають цілком гідну конкуренцію багатьом закордонним фірмам.

  І ще порада: не забувайте, що замість цукерки дитину краще пригостити яблуком, а замість імпортного напою - домашнім компотом.

 

Речовина та вид впливу на організм

 

К-102

небезпечний

Е-103

заборонений

Е-104

підозрілий

Е-105

заборонений

Е-110

небезпечний

Е-111

заборонений

Е-120

небезпечний

Е-121

заборонений

Е-122

підозрілий

Е-123

дуже небезпечний

Е-124

небезпечний

Е-125

заборонений

Е-126

заборонений

Е-127

небезпечний

Е-130

заборонений

Е-131

канцероген

Е-140

підозрілий

Е-142

канцероген

Е-150

підозрілий

Е-152

заборонений

Е-171

підозрілий

Е-172

підозрілий

Е-173

підозрілий

Е-180

підозрілий

Е-210

канцероген

Е-211

канцероген

Е-121

канцероген

Е-213

канцероген

Е-214

канцероген

Е-215

канцероген

Е-216

канцероген

Е-217

канцероген

Е-221

розлад  кишечника

Е-222

розлад кишечника

Е-223

розлад кишечника

Е-224

розлад кишечника

Е-226

розлад кишечника

Е-230

шкідливий для шкіри

Е-231

шкідливий для шкіри

Е-232

шкідливий для шкіри

Е-238

шкідливий для шкіри

Е-240

канцероген

Е-241

підозрілий

Е-250

розлад тиску

Е-251

розлад тиску

Е-311

висип

Е-312

висип

Е-313

висип

Е-320

холестерин

Е-321

холестерин

Е-322

холестерин

Е-330

канцероген

Е-338

розлад шлунка

Е-339

розлад шлунка

Е-340

розлад шлунка

Е-341

розлад шлунка

Е-407

розлад шлунка

Е-450

розлад шлунка

Е-461

розлад шлунка

Е-462

розлад шлунка

Е-463

розлад шлунка

Е-464

розлад шлунка

Е-477

канцероген

Е-486

розлад шлунка

Е-495

розлад шлунка

 

 

 

 

ПРО ЧИПСИ, МОЗОК І НАРКОТИЧНУ ЗАЛЕЖНІСТЬ

 

Вбивчо смачні чипси

Польські  вчені назвали вживання продуктів харчування з вмістом акриламіду чинником, що сприяє розвитку хвороб серця. Перш  за все, це стосується чипсів і картоплі фрі.

Ще раніше довели, що акриламід підвищує ризик захворювання на рак і виникнення розладів нервової системи. Та це ще не всі біди, які загрожують дітям внаслідок уживання смачних і хрумких чипсів. Працівники Брістольського університету з допомогою дослідження, в якому взяло участь 14 тисяч дітей, з’ясували, що в малюків, які до трирічного віку куштували чипси, потім виявляли знижені показники IQ .

На жаль, навіть зміна раціону в подальшому не виправляє ситуації. 20% дітей, які погано харчувалися у 3-річному віці, надалі демонстрували зниження рівня I Q  на п’ять пунктів. Адже в перші три роки життя мозок швидко розвивається, на його активність впливає багато чинників, зокрема й харчування. А ось продукти, які діти вживали в 4 – 7 – річному віці, вже не впливають на функціонування мозку.

Звідки така незрозуміла любов?

Чому діти так люблять солодощі, чипси, газовану воду, фаст-фуд? Дієтологи переконані, що причина в підсилювачах смаку, ароматизаторах тощо, тобто в тих самих харчових добавках, які, впливають на рецептори язика, дають відчуття насиченого смаку. Такі добавки викликають харчову залежність, якій дитина протистояти ще не може. Однак нещодавно дослідники з’ясували, що насправді все ще гірше. Багато харчових добавок впливають не лише на рецептори язика, а й на центр сприйняття смаку в мозку, формуючи стійкий потяг. Тобто в дитини, якій часто купують чипси, шоколадні батончики, гамбургери або сильногазовані напої, виникає залежність, яку часто можна порівняти з алкогольною чи нікотиновою. А тому не варто йти на повідку в дітлахів, які випрошують усілякі сумнівні смаколики, а тим паче, гуляючи у вихідні містом, ласувати всією сім’єю гамбургерами, картоплею фрі та запивати все це сильно газованими напоями. «Присісти» на таку їжу легко, але щоб відучити від неї дитину, потрібно буде витратити чимало сил, тим паче, коли багато її друзів їдять усе те «добре» і нічого, живі-здорові. Дитині не поясниш, що сплеск захворювань на цукровий діабет, ожиріння, захворювання шлунково-кишкового тракту, алергія – це все «подарунки» сучасного способу життя та харчування. Що екземи, тонзиліти, часті ГРВІ – це теж реакція організму на нездорову їжу. Дитина просто не мислить такими категоріями.

Хімія в чайнику

Спробуйте провести декілька домашніх експериментів.

Налийте в чайник із накипом газовану воду, закип’ятіть, покажіть дитині чистенькі стіни і скажіть, що так само роз’їдається її шлунок. Або покладіть на ніч у склянку з газованою водою крихітний шматочок м’яса, нехай дитина побачить уранці, що цей шматочок майже розклався.

 

Накази Мін. Освіти:

  1. Постанова Каб. Мін. України № 826 від 14 червня 2002р:

«Про затвердженняПорядку медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі».

  1. Порядок медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/826-2002-%D0%BF

  1. Постанова Каб. Мін. України № 1591 від 22 листоп. 2004р:

«Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах».

  1. Норми харчування у навчальних та оздоровчих закладах (крім санаторних) для дітей старше одного року.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/353-2014-%D0%BF

  1. НАКАЗ  МОЗ та МОН України № 242/329 від 01.06.2005 р:

«Про затвердження Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах».

  1. Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0661-05

  1. НАКАЗ  МОН України № 458 від 02.08.2005 р:

«Про затвердження Положення  про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно – технічних навчальних закладах України».

  1. Положення  про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно – технічних навчальних закладах України.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0909-05

  1. НАКАЗ  МОН України № 985 від 28.10.2008 р:

«Про затвердження Інструкції з організації охорони життя і здоров’я дітей у дошкільних навчальних закладах».

  1. Інструкція з організації охорони життя і здоров’я дітей у дошкільних навчальних закладах.

http://golovbukh.ua/regulations/2340/2585/2586/2588/292323/

  1. Лист  МОН України від 26.02.2008 р. № 1/9 – 101.

http://mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/normativno_pravova-baza/

 

  1. НАКАЗ  МОН і МОЗ України № 298/227 від 17.04.2006 р:

« Про затвердження Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах».

  1. Інструкція з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах.

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0523-06

 

 

Накази МОЗ:

  1. НАКАЗ  МОЗ України № 120 від 25.05.2000 р:

«Про вдосконалення організації медичної допомоги хворим на ВІЛ – інфекцію/СНІД».

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0819-00

  1. НАКАЗ  МОЗ і МОН України № 432/496 від 30.08.2005 р:

«Про удосконалення організації медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі».

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1090-05

  1. Положення про медичний кабінет дошкільного навчального закладу.
  2. Положення про ізолятор дошкільного навчального закладу.
  3. Перелік лікарських засобів та виробів медичного призначення у медичному кабінеті дошкільного навчального закладу для надання невідкладної медичної допомоги .
  4. Перелік оснащення медичного кабінету дошкільного навчального закладу.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/305-2003-%D0%BF

  1. НАКАЗ  МОЗ, МОН, Мін. України у Справах Сім’ї, Молоді та Спорту, Держ. Департаменту Укр. з Питань Вик. Покарань і Мін. Праці та Соц. Політики України  №  740/1030/4154/321/614 а  від 23.11.2007 р:

«Про заходи щодо організації профілактики передачі ВІЛ від матері до дитини, медичної допомоги і соціального супроводу ВІЛ – інфікованих дітей та їх сімей».

  1. Інструкція про порядок профілактики передачі ВІЛ від матері до дитини.
  2. Універсальні методи професійної профілактики інфекцій, що передаються через кров, у тому числі ВІЛ – інфекції.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1405-07

  1. НАКАЗ  МОЗ № 1095 від 31.12.2009 р:

«Про питання організації роботи Кабінетів щеплень».

  1. Примірне положення про Кабінет щеплень.
  2. Примірний Табель  оснащення Кабінету щеплень та Примірний Табель  оснащення Кабінету щеплень тимчасового.
  3. Примірний Перелік  лікарських засобів Кабінету щеплень.
  4. Примірне Положення  про молодшого спеціаліста з медичною освітою Кабінету щеплень.

http://pharmasvit.com/nakaz-vid-31-12-2009-1095-pitannya-organizaci%D1%97-roboti-kabinetiv-shheplen-54076.html

  1. НАКАЗ  МОЗ № 551 від 11.08.2014 р:

«Про удосконалення проведення профілактичних щеплень в Україні».

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1237-14

  1. НАКАЗ  МОЗ № 595 від 16.09.2011 р:

« Про порядок проведення профілактичних щеплень в Україні та контроль якості й обігу медичних імунобіологічних препаратів».

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1159-11

  1. НАКАЗ  МОЗ № 410  від 22.05.2013 р:

« Про затвердження форм облікової документації та звітності стосовно реєстрації випадків контакту осіб з кров’ю чи біологічними матеріалами людини, забрудненим ними інструментарієм, обладнанням чи предметами, проведення постконтактної профілактики ВІЛ – інфекції та інструкцій щодо їх заповнення».

  1. Інструкція  щодо заповнення форми первинної облікової документації № 108 – 2/0 «Реєстраційна карта випадку контакту, пов’язаного з виконанням професійних обов’язків, особи з кров’ю чи біологічними матеріалами людини, забрудненим ними інструментарієм, обладнанням чи предметами та проведення постконтактної профілактики ВІЛ – інфекції (конфіденційна інформація) №______».
  2. Порядок  проведення екстреної постконтактної профілактики ВІЛ – інфекції у працівників при виконанні професійних обов’язків.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0902-13

  1. НАКАЗ  МОЗ № 955 від 05.11.2013 р:

«Про затвердження нормативно – правових актів щодо захисту від зараження ВІЛ – інфекцією при виконанні професійних обов’язків».

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1978-13

  1. НАКАЗ  МОЗ № 678 від 01.08.2013 р:

«Про затвердження державних санітарних норм та правил «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей».

  1. Державних санітарні норми та правила «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1370-13